DS JAN – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
MEMANFAATKAN DEWAN SISWA DARI KULIT KE KULIT
Oleh AZIZUL RAHMAN ABDUL RAHMAN |
Tahniah kerana anda memiliki majalah Dewan Siswa (DS) untuk dibaca. Tentu banyak maklumat, pengajaran dan ilmu yang anda peroleh. Sebenarnya, kandungan majalah DS juga sesuai dijadikan bahan rujukan dan bahan rangsangan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Malaysia.
Berikut dikemukakan aktiviti yang sesuai dilaksanakan dengan setiap kandungan majalah DS, khasnya dalam proses pengajaran dan pemelajaran bahasa Malaysia.
Contoh:
Media: Dewan Siswa, Oktober 2007
Halaman |
Ruangan |
Aktiviti |
0 -1 |
Rakaman Pengembara |
|
3 |
Perlembagaan |
|
5 |
Surat Anda |
|
6-7 |
Sekolahku Akarku |
|
8 |
Bimbingan Penulisan |
|
9 |
Gaya Remaja Kini |
|
10 – 11 |
Cetusan Pendapat |
|
12 – 13 |
Fokus 1 |
|
14 – 15 |
Fokus 2 |
|
16 |
Fakta dan Graf |
|
17 |
Tokoh Remaja |
|
18 |
Tanya Doktor Anda |
|
19 |
Islam dan Anda |
|
20 – 21 |
Cintai Bahasa Kita |
|
22 – 23 46 – 48 |
Cerpen daripada Siswa
Cerpen untuk Siswa |
|
25 |
Ulasan Cerpen |
|
26- 27 |
Misteri dalam Sains |
|
28 – 29 |
Puisi Siswa |
|
30 |
Ulasan Puisi |
|
32 – 33 |
Tanah Airku |
|
34 – 35 |
Zaman Remajaku |
|
36 – 37 |
Teknologi Bahan |
|
38 – 39 |
Ulasan Buku |
|
40 |
Ensiklopedia |
|
42 – 43 |
Antarabangsa |
|
44 – 45 57 – 59 |
Sekitar Siswa
Diari Siswa
|
|
49 50 |
Tip Belajar
Bimbingan Remaja |
|
60 – 61 |
Menuju Cita-cita |
|
62 – 63 |
Teka Silang Kata |
|
DS FEB – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
KUIZ DEWAN SISWA
Oleh AZIZUL RAHMAN ABDUL RAHMAN
|
Antara aktiviti yang sering dijalankan oleh Persatuan Bahasa Malaysia di sekolah ialah pertandingan bahas, berbalas pantun, pidato/syarahan, forum, menulis esei, puisi, dan lain-lain. Kebanyakan aktiviti ini hanya melibatkan segelintir pelajar sahaja, manakala yang lain hanya menjadi penonton.
Oleh yang demikian, ahli jawatankuasa Persatuan Bahasa Melayu sewajarnya mengadakan Kuiz Dewan Siswa pada setiap bulan. Setiap pelajar digalakkan untuk menyertai kuiz ini bagi memestikan mereka membaca dengan teliti majalah kesayangan mereka ini.
Pelajar yang berminat untuk menyertai kuiz ini mestilah membeli soalan yang disediakan oleh pihak persatuan. Pelajar yang berjaya menjawab soalan dengan tepat wajar diberikan hadiah.
Berikut dikemukakan contoh soalan Kuiz Dewan Siswa berpandukan majalah Dewan Siswa bulan Jun 2007.
Persatuan Bahasa Malaysia
SMK Dato` Sulaiman
83500 Parit Sulong,
Batu Pahat, Johor.
KUIZ DEWAN SISWA, JUN 2007
Nama : ________________________________________ Tingkatan : ________
Arahan :
- Isi tempat kosong dengan jawapan yang betul
- Hantar borang jawapan kepada Setiausaha, persatuan Bahasa Malaysia sebelum 7 Julai 2007.
- Sejenis makanan segera orang Turki : ______________________
- Maksud peribahasa “Kalau langit hendak menimpa bumi bolehkah ditahan dengan telunjuk”.
________________________________________________________________
________________________________________________________________
- Perlembagaan Persekutuan perkara 32(1) telah meletakkan Yang Di-Pertuan
Agong sebagai _________________________________________________
- Pencipta telefon: _______________________________________________
- Negara pengimport baja Highlowtec?
- ______________________________________________________
- ______________________________________________________
- ______________________________________________________
- Jumlah pengguna Internet di dunia?
__________________________________________________________
- Isitlah perubatan bagi masalah perpeluhan yang berlebihan:
__________________________________________________________
- Bahasa rojak menurut pandangan Prof. Emeritus Dr. Nik Safiah Karim.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
- Nenek dalam bahasa Itali: _______________________________________
- Epifora dalam puisi bermaksud: ___________________________________
- Kepah, lokan dan ___________________ adalah makanan laut kegemaran penduduk pantai Bisikan Bayu.
- Tugas utama Pengurus Loji air.
__________________________________________________________
__________________________________________________________
- Dentuman sonik berlaku apabila __________________________________
__________________________________________________________
- Nama sebenar Komander Robot: _________________________________
- Bekam adalah cara pengubatan tradisional untuk _____________________
__________________________________________________________
- Perbezaan ketara antara kapas Bacillius thuringiensis dengan kapas doshi
__________________________________________________________
__________________________________________________________
- Penulis novel Amigo Possa
__________________________________________________________
- One way to learn the correct spelling and the correct way of saying words is
to refer to: ____________________________________________________.
- Lima sebab remaja merokok
- _______________________________________________________
- _______________________________________________________
- _______________________________________________________
- _______________________________________________________
- _______________________________________________________
- Jelaskan teknik SQ3R yang diperkenalkan oleh Robinson.
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
DS MAC – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
PEMBELAJARAN AKSES KENDIRI (PAK)
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Pembelajaran Akses Kendiri (PAK) merujuk kepada cara pembelajaran kendiri murid dan guru berperanan sebagai fasilitator. Terdapat pelbagai jenis murid dengan keperluan yang berbeza-beza. Gaya dan kadar pembelajaran seseorang murid mungkin berbeza dengan murid yang lain. Oleh itu, kita sebagai guru harus mengambil kira minat dan keperluan seseorang murid semasa kita melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Sehubungan dengan itu, PAK adalah antara cara yang boleh dilaksanakan untuk murid belajar mengikut keperluan masing-masing.
PAK adalah antara program yang membantu melengkapi pembelajaran di bilik darjah. Program ini menyediakan pelbagai bahan dalam empat aras iaitu aras pemulihan, mudah, sederhana dan cemerlang.
Sehubungan dengan itu, bahan-bahan yang terdapat di dalam majalah Dewan Siswa sesuai dimanfaatkan untuk PAK sama ada digunakan di rumah atau di sekolah.
Berikut dikemukakan contoh bahan dalam majalah Dewan Siswa yang dapat membantu guru menyediakan latihan PAK untuk empat aras.
Media : Majalah Dewan Siswa, Januari 2008
Ruangan : Cetusan Pendapat
Tajuk : Belia Pasak Negara
Halaman : 10 hingga 11
Aras Pencapaian Murid |
Aktiviti yang dicadangkan
|
Pemulihan |
Murid menyalin petikan “Belia Pasak Negara”.
|
Mudah |
Murid membina soalan pemahaman dan menjawab soalan pemahaman.
|
Sederhana |
(a) Murid menulis ringkasan petikan yang dibaca
Atau
(b) Murid membuat rumusan daripada petikan yang dibaca.
|
Cemerlang |
(a) Murid mencadangkan penyelesaian terbaik daripada masalah yang dikemukakan oleh penulis di dalam petikan.
(b) Murid menulis karangan jenis pendapat berpandukan isi yang diperoleh daripada aktiviti (2).
|
Media : Majalah Dewan Siswa, Januari 2008
Ruangan : Bimbingan Penulisan
Tajuk : Cetak Rompak
Halaman : 40
Aras Pencapaian Murid |
Aktiviti yang dicadangkan
|
Pemulihan
|
Murid membaca dan menyalin semula rangka karangan yang disediakan. |
Mudah |
Murid mengembangkan perenggan dan pendahuluan penutup karangan kepada 50 hingga 55 perkataan. |
Sederhana |
Murid menulis tiga perenggan lengkap isi karangan. |
Cemerlang |
Murid menulis karangan lengkap berpandukan rangka karangan yang diberi. |
DS APRIL – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
KAJIAN MASA DEPAN (KMD)
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Pengajaran berasaskan Kajian Masa Depan (KMD) yang diperkenalkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) pada tahun 2002 adalah bertujuan untuk mendidik generasi baharu yang bersedia menghadapi cabaran dan perubahan. KMD akan membantu generasi sekarang menyedari bahawa masa depan pasti berubah dan penuh dengan cabaran dan dugaan. Mereka juga boleh merancang masa depan sesuai dengan hasrat mewujudkan masyarakat Malaysia yang berwawasan, rasional, kreatif, dinamik serta dapat menerima dan dapat menangani perubahan.
Oleh itu, dalam mengajarkan Bahasa Malaysia, kita sebagai guru perlu mengaplikasikan sebaik mungkin KMD dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini perlu kerana masa depan merupakan satu keadaan yang dinamik dan sentiasa berlaku perubahan. Masalah masa depan lazimnya kompleks serta sukar ditentukan dan penyelesaiannya bersifat global. Tambahan lagi, manusia terikat dengan bilai dan norma, keinginan dan hajat serta kehendak yang berbeza-beza.
KMD merupakan strategi khusus yang saintifik untuk menambahkan keupayaan pelajar dalam menghadapi pelbagai cabaran hidup dan membuat keputusan.
Bagi memudahkan kita mencari bahan yang sesuai untuk merangsang pemikiran pelajar kita agar terus berfikir, ke aras menyusun pemikiran yang logik, mengkonsepsikan kehidupan, mengambil tindakan jangka pendek dan jangka panjang serta strategi membuat keputusan yang bakal diambil, majalah Dewan Siswa telah menyediakan beberapa ruang yang sesuai untuk pelajar terus berfikir sesuai dengan konsep KMD.
Antara ruang yang tersebut ialah:
- Menuju Cita-cita
- Cetusan Pendapat
- Fokus
- Islam dan Anda
- Misteri dalam Sains
- Zaman Remajaku
- Teknologi Baharu
- Tanya Doktor Anda
Berdasarkan bahan rangsangan seperti dalam ruangan di atas, pelajar haruslah digerakkan dengan berasaskan konsep “Guru Kreatif, Pelajar Aktif” agar mereka dapat:
- Berfikir secara kritis dan kreatif serta membuat keputusan tentang hal-hal masa depan.
- Berkomunikasi secara berkesan tentang hal-hal masa depan.
- Membina sikap dan nilai tentang masa depan.
- Membuat kajian dan mengurus maklumat tentang hal-hal masa depan.
- Mempunyai pengetahuan dan kefahaman tentang masa depan.
Contoh:
Media : Majalah Dewan Siswa, Januari 2008
Ruangan : Teknologi Baharu
Tajuk : Saintis Beras
Halaman : 44 – 45
Di dalam kumpulan, pelajar dikehendaki berbincang tentang rencana “Saintis Beras” berpandukan rajah di bawah:
BERAS |
||
Dahulu |
Sekarang |
Akan datang |
|
Contoh:
Media : Majalah Dewan Siswa
Ruangan : Fokus 2
Tajuk : Remaja Semakin Hilang Harga Diri?
Halaman : 14 – 15
Di dalam kumpulan, pelajar dikehendaki berbincang tentang rencana “Remaja Semakin Hilang Harga Diri?” berpandukan rajah di bawah :
REMAJA |
||
Dahulu |
Sekarang |
Akan datang |
|
DS MEI- MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
“LIMA MINIT SEHARI BERSAMA DEWAN SISWA”
Oleh AZIZUL RAHMAN ABDUL RAHMAN
|
KITA perlu mengakui bahawa membaca, asas utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Malaysia (BM) atau apa-apa bahasa sekalipun. Hal ini demikian kerana setiap kali berlakunya proses membaca, maka akan berlakulah pula aktiviti berfikir, menulis, menganalisis, mengkritik dan membuat kesimpulan.
Oleh itu, bagi meningkatkan kemahiran di atas, kita perlu memastikan setiap orang pelajar membaca pada setiap hari. Sehubungan dengan itu, aktiviti membaca wajar dijalankan selama sekurang-kurangnya lima minit sebelum kita memulakan proses P&P BM.
Antara bahan bacaan yang sesuai dengan selera dan kehendak pelajar sekolah menengah ialah majalah Dewan Siswa. Berdasarkan pengalaman, program “Lima Minit Sehari Bersama Dewan Siswa” saya dapati pelajar begitu seronok kerana pada setiap hari, mereka akan menemukan pelbagai bentuk bahan bacaan seperti rencana, karya kreatif, permainan bahasa dan sebagainya.
Walau bagaimanapun, sebelum kita melaksanakan program ini, para pelajar harus didedahkan dengan teknik membaca yang betul agar hala tuju dan objektif program tersebut tercapai.
Terdapat lima teknik membaca yang dapat diamalkan oleh pelajar, iaitu :
- Membaca terarah (mendapat gambaran ringkas tentang isi bahan yang dibaca).
- Membaca sepintas lalu (untuk mengetahui persoalan pokok bahan yang dibaca).
- Membaca dengan mencari (untuk mencari sesuatu perkataan, angka, fakta dan sebagainya).
- Membaca dan belajar (untuk mengetahui dan mengingati perkara penting sekali gus mendapat keterangan lanjut daripada bahan yang dibaca).
- Membaca secara kritis (untuk menilai bahan yang dibaca).
Sehubungan dengan itu, terdapat banyak ruangan di dalam majalah Dewan Siswa yang sesuai dimanfaatkan untuk program “Lima Minit Sehari Bersama Dewan Siswa”. Antaranya ialah :
- Rakaman Pengembara
- Surat Anda
- Cetusan Pendapat
- Tokoh Remaja
- Tip Belajar
- Islam dan Anda
- Cintai Bahasa Kita
- Misteri dalam Sains
- Ulasan Buku
- Ensiklopedia
- Bimbingan Remaja
- Teknologi Bahan
- Tanah Airku
- Sekitar Siswa
- Tanya Doktor
- Zaman Remajaku
- Diari Siswa
Kita juga harus yakin bahawa program membaca ini begitu penting kepada para pelajar dalam usaha mengasuh mereka membina keyakinan diri agar mereka membaca tanpa dipaksa dan seterusnya dapat menambah kepantasan membaca, memperluas dan mempertingkat tahap penguasaan bahasa, menambah perbendaharaan kata, dan membantu mereka menghayati dan menikmati keindahan dan kemurnian bahasa.
Percayalah jika program ini dapat dijalankan secara berterusan, minat membaca dalam kalangan pelajar dapat dipupuk.
DS JUN – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
MEMANFAATKAN DEWAN SISWA UNTUK PLBS/ULBS
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Penaksiran Lisan Berasaskan Sekolah (PLBS) dan Ujian Lisan Berasaskan Sekolah (ULBS) dicadangkan agar dilaksanakan untuk menggalakkan pengajaran dan pembelajaran (P&P) bagi kemahiran bertutur di dalam bilik darjah di samping memastikan penaksiran dijalankan secara berterusan dari tahun 1 hingga tingkatan 5. Penaksiran ini juga diharapkan dapat meningkatkan tahap penguasaan murid dalam kemahiran bertutur yang selaras dengan matlamat Pendidikan Bahasa Malaysia sekolah menengah yang berhasrat untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri dalam bidang pendidikan, pekerjaan dan urusan harian.
Bagi mencapai matlamat di atas, empat objektif Penaksiran Lisan telah ditetapkan, iaitu:
- Kebolehan berbual untuk menjalin dan mengeratkan hubungan dengan menggunakan bahasa yang betul, tepat dan bertatasusila.
- Kebolehan berbincang dan berurus untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan dengan menggunakan bahan yang betul, tepat dan bertatasusila.
- Kebolehan menyebarkan maklumat yang diperoleh dengan menggunakan bahan yang betul, tepat dan bertatasusila.
- Kebolehan memberikan respons berdasarkan pelbagai bahan rangsangan.
Untuk menilai pencapaian murid, pihak Lembaga Peperiksaan, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menetapkan konstruksi penaksiran iaitu:
- Tatabahasa dan Kosa kata
Bahasa gramatis dengan penggunaan perkataan dan kosa kata yang tepat dan betul mengikut konteks.
- Sebutan, Intonasi dan Nada
Sebutan jelas dan tepat dengan intonasi dan nada yang betul sebagaimana
penutur jati.
- Fasih dan Bermakna
Keseluruhan pengucapan fasih, lancar dan bermakna (mengikut wacana)
- Bertatasusila
Pengucapan beradab dan sesuai dengan situasi.
Bagi membolehkan guru menaksir murid, contohnya, dalam PLBS, disarankan lapan aktiviti. Sehubungan dengan itu, bagi memudahkan murid membuat latihan, beberapa ruangan di dalam majalah Dewan Siswa didapati amat membantu guru dan murid untuk melancarkan penaksiran ini.
Contoh:
Aktiviti |
Kandungan Majalah Dewan Siswa (Januari 2008) |
Berinteraksi untuk menjalinkan dan mempererat hubungan mesra |
|
Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan |
|
Berunding secara santun untuk mendapat persetujuan dan kata sepakat |
|
Membuat pertimbangan untuk mencapai keputusan |
|
Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain untuk melakukan sesuatu |
|
Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan |
|
Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu |
|
Memahami dan memberikan respons |
|
DS JULAI – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
DEWAN SISWA UNTUK MATA PELAJARAN LAIN
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Majalah Dewan Siswa (DS) yang bermotokan “Wadah Pelajar Menengah dan Remaja” ini bukanlah semata-mata dikhaskan sebagai bahan tambahan dan bahan rangsangan untuk pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa Malaysia (BM) sahaja tetapi sebaliknya majalah ini juga sesuai untuk beberapa mata pelajaran lain.
Sebagai contoh, cuba perhatikan kesesuaian ruangan-ruangan yang berikut yang termuat dalam Dewan Siswa, Mac 2008 dengan mata-mata pelajaran lain.
Bil. |
Ruangan |
Halaman |
Kesesuaian untuk Mata Pelajaran |
1. |
Kulit Hadapan |
– |
Pendidikan Moral
Pendidikan Seni |
2. |
Rakaman Pengembara |
2 – 3 |
Geografi
Sains |
3. |
Sekolahku Akarku |
6 – 7 |
Sejarah
Pendidikan Moral Sivik |
4. |
Siswa MPR |
8 |
Kesusasteraan Melayu |
5. |
Cetusan Pendapat |
10 – 11 |
Pengajian Am
Bahasa Inggeris |
6. |
Fokus 1 |
12 – 13 |
Pengajian Am
Pendidikan Moral Ekonomi |
7. |
Fokus 2 |
14 – 15 |
Pengajian Am
Pendidikan Moral Ekonomi |
8. |
Fakta dan Graf |
16 |
Pengajian Am
Ekonomi |
9. |
Tokoh Remaja |
18 |
Pendidikan Islam
Sivik |
10. |
Islam dan Anda |
19 |
Pendidikan Islam
Pendidikan Moral |
11. |
Cerpen daripada Siswa |
22 – 23 |
Kesusasteraan Melayu |
12. |
Ulasan Cerpen |
25 |
Kesusasteraan Melayu |
13. |
Misteri dalam Sains |
26 – 27 |
Sains
Geografi |
14. |
Puisi Siswa |
28 – 29 |
Kesusasteraan Melayu |
15. |
Ulasan Puisi |
30 |
Kesusasteraan Melayu |
16. |
Bimbingan Remaja |
32 |
Pendidikan Moral
Sivik Pendidikan Islam |
17. |
Ulasan Buku |
33 |
Kesusasteraan Melayu |
18. | Zaman Remajaku |
34 – 35 |
Sejarah
Pendidikan Moral Sivik |
19. | Teknologi Baharu |
36 – 37 |
Sains |
20. |
Antarabangsa |
38 – 39 |
Sejarah
Pengajian Am |
21. |
Bimbingan Penulisan |
40 |
Pengajian Am |
22. |
Buku |
41 |
Kesusasteraan Melayu |
23. |
Tip Belajar |
42 |
Pendidikan Seni
Pendidikan Moral Sivik |
24. |
Ensiklopedia |
43 |
Pendidikan Jasmani
Sains |
25. |
Sekitar Siswa |
44 – 45 |
Pendidikan Moral |
26. |
Cerpen untuk Siswa |
46 – 48 |
Kesusasteraan Melayu
Pendidikan Moral |
27. |
A Story for You |
49 |
Bahasa Inggeris
MUET |
28. |
Write and Speak |
50 – 51 |
Bahasa Inggeris
MUET |
29. |
Tanah Airku |
52 – 53 |
Sejarah
Geografi Pendidikan Moral Sivik |
30. |
Menuju Cita-cita |
54 – 55 |
Pendidikan Moral
Sivik |
31. |
Diari Siswa |
58 – 59 |
Pendidikan Moral
Sivik |
32. |
Tanya Doktor Anda |
60 |
Sains
Pendidikan Jasmani |
33. |
Puisi Khas |
65 |
Kesusasteraan Melayu |
34. |
Kulit Belakang |
– |
Pendidikan Seni
Perdagangan Ekonomi |
Berdasarkan kesesuaian ruangan-ruangan yang tersebut di atas dengan beberapa mata pelajaran dan disiplin yang lain, ternyata bahawa Dewan Siswa dapat dimanfaatkan di dalam bilik darjah. Walau bagaimanapun, segala-galanya bergantung pada kemampuan guru untuk mengolah bahan-bahan bermutu ini bagi kegunaan dan faedah pelajarnya.
Para pelajar pasti akan berasa gembira jika diajak membaca dan berbincang tentang “Pengaliran Arus Elektrik Tanpa Wayar?” yang tersiar dalam Dewan Siswa , Mac 2008, halaman 36 -37.
Mungkin selama ini mereka hanya didedahkan kepada teori dan latihan di dalam bilik darjah/makmal berdasarkan buku teks atau buku kerja semata-mata tetapi mereka mungkin tidak mengerti mengapa mereka harus bersusah payah mempelajari sains. Apakah faedahnya? Yang lebih penting, apakah kesesuaian mata pelajaran tersebut dengan realiti kemajuan sains masa kini dan masa hadapan?
Dengan membaca ruangan seumpama ini, para pelajar sebenarnya telah diajak melangkah jauh ke hadapan tentang perkembangan teknologi moden berbanding apa-apa yang ada di dalam buku teks semata-mata. Tentu sekali dengan membaca bahan tambahan seumpama ini, minat mereka terhadap pelajaran sains akan bertambah.
Kesimpulannya, Dewan Siswa bukanlah majalah milik guru-guru Bahasa Malaysia sahaja tetapi majalah ini boleh dimanfaatkan oleh semua guru.
DS OGOS – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
PELAKSANAAN PROGRAM MDK PADA PERINGKAT SEKOLAH
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad ada menyatakan bahawa tidak ada formula yang tidak cela. Namun, agenda yang paling cela dan paling tidak berguna ialah agenda yang begitu sempurna tetapi tidak dilaksanakan (Malaysia Melangkah ke Hadapan: 1991:29).
Begitu jugalah dengan pelbagai program yang ingin kita laksanakan di sekolah, jika tidak dirancang dengan baik dan sempurna, tanpa kerjasama dan galakan sudah pasti program yang baik tidak akan berjaya dilaksanakan dengan sempurna dan cemerlang.
Menyedari hakikat ini, maka adalah wajar pihak pentadbir di sekolah menyusun strategi yang sempurna, terancang dan sistematik bagi mendapatkan hasil yang diharapkan tanpa terlalu banyak membazirkan masa, wang ringgit dan tenaga.
Dalam melaksanakan program Majalah dalam Kelas (MDK), komponen penggerak sesebuah sekolah, iaitu pihak pentadbir, Panitia Bahasa Malaysia (BM), dan guru BM mestilah jalan seiring dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab masing-masing sesempurna yang mungkin.
Seperti yang dinyatakan di atas, bagi melaksanakan sesuatu program di sekolah (Dalam konteks ini program MDK), tiga pihak harus dapat melaksanakan tugas mereka, iaitu:
- Pihak pentadbir
- Panitia BM
- Guru BM
- Pihak Pentadbir
Sebagai Pentadbir, Pengetua/Guru Besar, Guru Penolong Kanan Akademik, dan Ketua Bidang Bahasa memainkan peranan yang penting dalam menentukan keberkesanan sesebuah panitia dan organisasinya. Dalam hal ini, pihak pentadbir mestilah memberikan “lampu hijau” dan sokongan bagi membolehkan program MDK ini dilaksanakan di sekolahnya.
Sebelum itu, pihak pentadbir harus meneliti terlebih dahulu sama ada program ini sesuai atau sebaliknya, jika dilaksanakan pada peringkat sekolah. Dalam hal ini, pentadbir haruslah mendapatkan maklumat yang terperinci daripada Ketua Bidang Bahasa dan guru-guru yang telah menghadiri kursus dan bengkel MDK.
Sekiranya pihak pentadbir telah berpuas hati akan kelebihan dan kemanfaatan program ini, maka, perbincangan lanjut hendaklah dilakukan dengan Pengerusi Panitia BM, dan memberi kepercayaan penuh kepada Panitia BM untuk merancang dan melaksanakan program ini di sekolah.
Setelah program ini berjalan, pihak pentadbir harus menjalankan penyeliaan, perbincangan dan penilaian bagi memperbaiki lagi program ini sekiranya berlaku sebarang kekurangan.
- Panitia BM
Panitia BM ialah sebuah badan ikhtisas yang dianggotai oleh semua guru yang mengajar mata pelajaran BM di sesebuah sekolah. Antara peranan penting Panitia BM termasuklah:
- Menitikberatkan bidang profesional, termasuk usaha membantu pengetua dalam menyediakan perancangan jangka pendek dan jangka panjang.
Bertanggungjawab menyediakan garis panduan serta menyelaraskan perancangan pengajaran BM di semua peringkat sekolah.
- Panitia harus membantu guru-guru dalam menyediakan dan memilih bahan-bahan Alat Pandang Dengar dan Alat Bantu Mengajar dengan mengadakan bengkel dalam kalangan guru-guru BM dan memastikannya digunakan dengan berkesan.
Strategi Pelaksanaan
Panitia BM mestilah mengadakan kursus dan bengkel dalaman untuk guru BM tentang program MDK. Setelah menghadiri kursus dalaman, diharapkan guru BM telah mendapat gambaran yang jelas tentang bagaimana program MDK ini dapat dilaksanakan di dalam bilik darjah.
Walau bagaimanapun, sekiranya guru BM masih menghadapi masalah, guru-guru berkenaan bolehlah merujuk kepada Pengerusi Panitia BM atau guru-guru yang telah berjaya melaksanakan program ini.
Selain itu, Panitia BM juga berperanan untuk mengatur dan menyusun strategi pembelian dan pengedaran majalah kepada para pelajar.
Guru BM
Penentu kejayaan sesuatu program seumpama ini sebenarnya banyak bergantung pada guru BM. Guru BM yang kreatif dan inovatif seharusnya dapat meyakinkan para pelajar dari segi pengajaran dan cara memanfaatkan sesuatu bahan.
Guru BM yang menjadi pakar rujuk kepada para pelajar mestilah telah melengkapkan diri dengan pelbagai teknik, kaedah, dan ilmu bahasa itu sendiri.
Selain itu, guru BM mestilah berani mencuba sesuatu yang baharu dalam menyampaikan sesuatu pengajaran dan tidak hanya terikat kepada sesuatu kaedah dan teknik sahaja. Tanpa mempelbagaikan teknik dan kaedah serta bahan, sudah pasti pelajar dan guru itu sendiri akan berasa bosan.
Di samping itu, tanggungjawab untuk menggalakkan para pelajar memiliki majalah dan bahan-bahan bacaan bermutu juga terletak pada bahu guru BM. Hal ini demikian kerana jika guru BM berhadapan dengan para pelajar yang tidak atau kurang membaca, sudah pasti penguasaan BM mereka tidak memuaskan dan rendah mutunya. Sebaliknya, jika para pelajar terdedah kepada bahan-bahan bacaan yang baik, sudah pasti kecekapan berbahasa mereka lebih mantap.
Para pelajar bolehlah dianggap sebagai “penerima”. Mereka mesti diberikan sesuatu yang baik dan meyakinkan mereka. Guru BM yang dapat menyampaikan pengajaran dan ilmu yang berkualiti sudah pasti akan dihormati oleh para pelajar.
DS SEPT – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
MAJALAH DEWAN SISWA DAN KERJA MASA CUTI
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Apabila tiba musim cuti persekolahan, para pelajar seharusnya dibekalkan dengan kerja rumah sebagai satu cara untuk memastikan mereka terus berdampingan dengan pelajaran.
Di samping itu, kerja rumah juga bertujuan untuk mengukuhkan lagi perkara yang telah dipelajari di sekolah.
Dengan adanya majalah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka seperti Dewan Siswa, Dewan Pelajar, Dewan Masyarakat dan sebagainya, maka, dirasakan agak mudah untuk membekalkan para pelajar dengan kerja rumah yang lebih sistematik, terancang, bermutu, dan yang lebih penting, menyeronokkan para pelajar.
Yang berikut ialah contoh satu program kerja masa cuti dengan menggunakan Dewan Siswa sebagai bahan utama untuk mata pelajaran Bahasa Malaysia.
Program : Kerja Masa Cuti
Semester Pertama 2008 Media : Dewan Siswa, Mac, 2008 Tingkatan : 5 |
Bil. |
Tugasan |
Soalan |
Rujukan |
1. |
Menulis sinopsis cerpen | Tulis sinopsis cerpen “Gendala Cinta Arkad”. | Ruangan: Cerpen daripada Siswa
Tajuk: Gendala Cinta Arkad Halaman: 22 -23
|
2. |
Menulis rumusan karangan | Baca petikan dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang sebab-sebab berlakunya pencemaran air dan cara-cara mengatasinya. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 perkataan. | Ruangan: Cetusan Pendapat
Tajuk: Pencemaran Air Halaman: 11 |
3. |
Menulis karangan jenis rencana | Sahabat pena anda dari luar negara ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang telah diadakan baru-baru ini. Balas surat sahabat pena anda dengan menyatakan pengisian dan kelebihan pesta buku tersebut. | Ruangan: Pesta Buku
Tajuk: Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2008 Halaman: 56 – 57 |
Program : Kerja Masa Cuti
Semester Pertama 2008 Media : Dewan Siswa, Mac 2008 Tingkatan : 3 |
Bil. |
Tugasan |
Soalan |
Rujukan |
1. |
Sistem Bahasa | Kenal pasti kata nama, kata ganti, kata bilangan, kata sendi dan kata adjektif yang terdapat di dalam petikan. | Ruangan: Fokus 1 dan Fokus 2
Tajuk: Remaja Hari Ini Boros Tajuk: Pembaziran Akibat Perubahan Halaman: 12 – 15 |
2. |
Meringkaskan karangan | Baca petikan dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis satu ringkasan tentang kepentingan mencintai alam sekitar. | Ruangan: Cetusan Pendapat.
Tajuk: Sayangi Alam Sekitar Halaman: 10 |
3. |
Menulis karangan berdasarkan bahan rangsangan. | Lihat iklan pada halaman 61 dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan merujuk kamus . | Ruangan: Iklan
Tajuk: Koleksi Kamus Halaman: 61 |
DS OKT – MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
MDK MEMBANTU PEMBELAJARAN KONSTEKTUAL
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Pembelajaran Kontekstual ialah kaedah pembelajaran yang menggabungkan isi kandungan dengan pengalaman harian individu, masyarakat dan alam pekerjaan. Kaedah ini menyediakan pembelajaran secara konkrit yang melibatkan aktiviti amali (hands-on) dan aktiviti minda minds-on.
Mengikut teori Pembelajaran Kontekstual, pembelajaran hanya akan berlaku apabila murid dapat memproses maklumat atau pengetahuan baru dengan cara yang bermakna kepada mereka. Minda seseorang akan cuba mencari makna dalam konteks dengan membuat hubung kait yang bermakna dan relevan dengan persekitarannya. Teori Pembelajaran Kontekstual menumpukan kepada kepelbagaian aspek persekitaran pembelajaran sama ada di bilik darjah, makmal, tempat kerja atau kehidupan harian.
Oleh itu, teori ini menggalakkan pendidik memilih atau mewujudkan persekitaran pembelajaran yang merangkumi pelbagai pengalaman sama ada dalam konteks sosial, budaya, fizikal atau psikologi untuk mendapatkan hasil pembelajaran yang dihasratkan.
Sebelum kita mengaitkan penggunaan majalah dengan pembelajaran kontekstual, ada lebih baik jika kita mengetahui tentang proses pembelajaran. Proses pembelajaran sebenarnya merangkumi perkara-perkara yang berikut:
- Kebanyakan murid belajar dengan berkesan melalui pengalaman penglibatan peribadi, aktiviti amali (hands-on) dan peluang untuk penemuan kendiri.
- Pembelajaran lebih bermakna apabila konsep disampaikan dalam konteks hubungan yang tidak asing kepada murid.
- Kebanyakan murid belajar dengan lebih berkesan melalui komunikasi interpersonal, belajar dalam kumpulan, berkongsi maklumat, saling membantu dan maklum balas yang positif.
- Pemindahan pembelajaran dari satu situasi ke situasi yang lain adalah satu kemahiran yang perlu dipelajari.
Sesungguhnya, dengan melaksanakan Pembelajaran Kontekstual, murid akan mendapat faedah seperti yang berikut:
- Dapat mengaitkan mata pelajaran dengan pekerjaan atau kehidupan.
- Dapat mengaitkan kandungan mata pelajaran dengan pengalaman harian.
- Boleh memindahkan kemahiran.
- Boleh meneroka dan mendapatkan bukti.
- Boleh menguasai perkara abstrak melalui pengalaman konkrit.
- Dapat belajar secara kerjasama.
Di sini, cuba kita perhatian bahawa kebanyakan aktiviti yang dilaksanakan melalui teknik Majalah dalam Kelas (MDK) selaras dengan kehendak Pembelajaran Kontekstual.
PERBEZAAN ANTARA PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN MDK DENGAN PEMBELAJARAN TRADISIONAL
Perkara |
Pembelajaran Secara Kontekstual/MDK |
Pembelajaran Secara Tradisional |
Objektif | Mencari, membina dan mengaplikasikan maklumat kepada dunia sebenar. | Memindahkan maklumat. |
Peranan Guru | Pembimbing dan mentor. | Penyampai maklumat. |
Peranan Murid | Aktif mencari dan membina maklumat melalui aktiviti sebenar dalam kehidupan harian. | Penerima maklumat yang pasif melalui syarahan. |
Isi Kandungan | Disesuaikan untuk kecerdasan pelbagai. | Disesuaikan untuk kecerdasan bahasa dan logik matematik sahaja. |
Kaedah | Inkuiri, penemuan dan aplikasi | Syarahan dan soal jawab. |
Penilaian | Berasaskan pencapaian atau prestasi dan penyelesaian masalah. | Menguji fakta ujian (kertas dan pensel). |
Kesimpulan
|
Objektif pembelajaran dapat dicapai dengan lebih cepat. | Objektif pembelajaran lambat dicapai. |
Di sini cuba kita ambil beberapa contoh kaedah pembelajaran MDK yang mana kebanyakannya selaras dengan kehendak Pembelajaran Kontekstual.
Contoh:
Bil. |
Aktiviti MDK |
Pembelajaran Secara Kontekstual |
1. 2. 3.
4.
5. |
Melukis komik daripada cerpen
Watak dan perwatakan. Menukarkan rencana kepada pantun, syair dan lirik lagu. Menukarkan puisi kepada grafik. Menukarkan grafik/gambar kepada puisi, pantun, dan syair |
|
Bonus Dewan Siswa – November 2008
MAJALAH DALAM KELAS (MDK)
MDK MEMANFAATKAN TEORI KECERDASAN PELBAGAI
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Teori Kecerdasan Pelbagai (TKP) merupakan satu teori yang penting kerana teori ini mempunyai hubung kait yang rapat dengan bidang pendidikan. Pakar pendidikan mengakui bahawa setiap orang murid memiliki pelbagai kecerdasan dan cara seseorang murid berfikir, bertindak dan belajar adalah berlainan antara seorang murid dengan murid yang lain.
Sekurang-kurangnya terdapat lapan jenis TKP yang dikenal pasti setakat ini, antaranya ialah:
- 1. Kecerdasan Verbal-Linguistik
Kebolehan menggunakan kata-kata secara berkesan dalam lisan dan penulisan. Terangkum juga kebolehan seseorang mengingati maklumat, meyakini orang lain serta kefasihannya bercakap bahasanya sendiri.
- 2. Kecerdasan Logik-Matematik
Kebolehan menggunakan nombor secara berkesan dan bijak berhujah, termasuklah memahami kelompok nombor asas, prinsip sebab akibat serta kebolehan menjangka.
- 3. Kecerdasan Visual-Ruang
Kebolehan mengesan dan menggambarkan bentuk, ruang, warna dan garisan, termasuklah kebolehan mempersembahkan idea visual dan ruang secara grafik.
- 4. Kecerdasan Kinestetik
Kebolehan menggunakan badan untuk menyatakan idea, perasaan dan menyelesaikan masalah, termasuklah kemahiran fizikal seperti koordinasi, keanjalan, kepantasan dan keseimbangan.
- 5. Kecerdasan Muzik
Kebolehan mengesan irama dan lagu, termasuklah kebolehan mengenal lagu mudah serta membeza atau mengubah rentak dana tempo dalam melodi yang mudah.
- 6. Kecerdasan Interpersonal
Kebolehan memahami perasaan, motivasi, tabiat serta hasrat orang lain. Kecerdasan ini juga merupakan kemahiran bertindak secara berkesan terhadap orang lain secara praktikal, seperti menggalakkan murid menyertai sesuatu projek.
- 7. Kecerdasan Intrapersonal
Kebolehan memahami diri sendiri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat dan kehendak, termasuklah kemahiran membanding beza antara satu sama lain. Kecerdasan ini juga dapat membantu individu menangani perasaan, beradab sopan serta mengawal kemarahan atau kesedihan diri.
- 8. Kecerdasan Naturalis
Kebolehan mengenali dan mengklasifikasikan tumbuh-tumbuhan, galian dan binatang, termasuk rumput dan batu-batan, serta pelbagai flora dan fauna. Di samping itu, kecerdasan ini meliputi juga kebolehan untuk mengenali artifak budaya dari segi pakaian dan makanan.
Bagi merealisasikan TKP dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia, pendekatan “guru kreatif pelajar aktif” yang menjadi pegangan program Majalah dalam Kelas (MDK) amat selari dengan teori ini yang antara lain berhasrat untuk:
- Menyokong pembelajaran bersepadu yang menyeluruh selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan keperluan murid.
- Mempelbagaikan cara penilaian.
- Mewujudkan suasana kolaboratif di sekolah.
- Menggalakkan inovasi dan penyelidikan baharu dalam pengajaran dan pembelajaran.
- Menerima persamaan dan perbezaan antara individu dengan mengakui bahawa setiap orang murid adalah unik dan belajar dengan cara berlainan.
- Meningkatkan kecerdasan pelbagai seseorang dan menyedari bahawa potensinya tidak terbatas.
- Meningkatkan harga diri, kreativiti dan motivasi melalui pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan.
Yang berikut dikemukakan beberapa contoh yang membuktikan keserasian antara aktiviti dalam program MDK dan TKP yang berupaya memperkembangkan potensi dan kecerdasan murid dalam suasana yang bermakna dan menyeronokkan.
Bil. |
Kecerdasan Pelbagai |
Aktiviti Program MDK |
1. |
Kecerdasan Verbal-Linguistik |
|
2. |
Kecerdasan Logik-Matematik |
|
3. |
Kecerdasan Visual-Ruang | a. Menterjemahkan puisi kepada bentuk grafik/lukisan |
4. |
Kecerdasan Kinestetik |
|
5. |
Kecerdasan Muzik |
|
6. |
Kecerdasan Interpersonal |
|
7. |
Kecerdasan Intrapersonal | a. Meneruskan cerpen |
8. |
Kecerdasan Naturalis |
|
Bonus Dewan Siswa – Disember 2008
MEMANFAATKAN MAJALAH DEWAN SISWA DALAM KERJA KURSUS PENDIDIKAN MORAL
Oleh AZIZUL RAHMAN BIN ABDUL RAHMAN
|
Peperiksaan mata pelajaran Pendidikan Moral (Kertas 1225) bagi peringkat Sijil Pelajaran Malaysia dilaksanakan melalui dua kertas ujian, iaitu Kertas 1225/1 (Ujian Bertulis) dan kertas 1225/2 (Kertas Kursus). Pentaksiran kerja kursus ini lebih bersifat formatif, iaitu pentaksiran yang berterusan dengan tujuan untuk membimbing, memaju dan mengembangkan nilai moral dalam diri calon mengikut kemampuan mereka. Pentaksiran terhadap penghayatan dan amalan nilai ini memerlukan masa yang panjang dan dibuat secara berterusan melalui pemerhatian tingkah laku calon, pelaporan guru dan pendokumentasian hasil kerja. Proses pentaksiran ini berlaku melalui dua elemen, iaitu:
Elemen Sahsiah : Penghayatan dan amalan nilai moral semasa berkomunikasi,
membuat keputusan dan menyelesaikan sesuatu perkara.
Elemen Iltizam : Keterlibatan secara bersungguh-sungguh dan
kebertanggungjawab calon dalam melaksanakan aktiviti
Tugasan Harian dan Kerja Amal
Berdasarkan pengalaman, saya dapati majalah Dewan Siswa dapat membantu murid-murid untuk pentaksiran Elemen Iltizam khasnya dari segi Tugasan Harian. Dalam tugasan ini, murid-murid dikehendaki membuat tugasan seperti menulis karangan, menulis laporan hasil kerja amal, mendapatkan maklumat dari pusat sember, membuat rencana tentang kegiatan sosial masyarakat dan lain-lain berhubung dengan pembelajaran Pendidikan Moral.
Dalam Tugasan hari ini, murid-murid dikehendaki menulis beberapa buah rencana yang panjangnya sekitar 250 perkataan. Antara tajuk atau tema yang disarankan untuk murid-murid menulis rencana tersebut ialah:
Bidang Pembelajaran 1 : Perkembangan Diri (prinsip-prinsip Rukun Negara,
usaha membanteras rasuah, amalan hidup sihat, pentingnya remaja merancang masa depan, tokoh yang boleh diteladani, semangat kejiranan, rekod kecemerlangan individu, SUHAKAM, Dasar Sosial Negara dan kesan senjata nuklear).
Bidang Pembelajaran 2 : Sambutan Hari Ibu dan Bapa, keluarga yang bahagia,
mengekalkan tradisi keluarga, Rumahku Syurgaku.
Bidang Pembelajaran 3 : Kesan pembalakan haram, kitar semula, Penilaian
Impak Alam Sekitar (EIA) dan mengekalkan air yang
bersih
Bidang Pembelajaran 4 : Barangan buatan Malaysia, bunga kebangsaan dan
aktiviti mencabar yang dilakukan oleh rakyat Malaysia
Bidang Pembelajaran 5 : Hari Kanak-kanak, peranan wanita, Hari Pekerja,
Orang Kurang Upaya (OKU) dan Triunal Tuntutan
Pengguna
Bidang Pembelajaran 6 : Peranan undang-undang Antarabangsa, kebebasan
akhbar di Malaysia, perayaan keagamaan di Malaysia
dan sikap keterbukaan asas penyelesaian konflik
Bidang Pembelajaran 7 : Peranan pertubuhan antarabangsa meningkatkan
persefahaman gloal, Wawasan 2020 dan
perhubungan Malaysia dengan negara serantau
Berdasarkan Bidang Pembelajaran di atas, jelaslah bahawa banyak ruangan di dalam majalah Dewan Siswa dapat membantu murid-murid untuk mendapatkan bahan-bahan yang sesuai dijadikan bahan rujukan semasa menulis rencana yang ditetapkan.
Sebagai contoh, cuba perhatikan rencana-rencana yang disiarkan di dalam majalah Dewan Siswa bulan April 2008 yang difikirkan dapat membantu murid-murid dalam menulis rencana untuk kerja kursus mereka:
Bil. |
Tajuk |
Halaman |
1. |
Sekolahku Akarku |
6-7 |
2. |
Cetusan Pendapat (Kegiatan Kokurikulum, Pencemaran Alam, Kes Buli) |
10-11 |
3. |
Fokus 1 (Sukan Lasak) |
12-13 |
4. |
Fokus 2 (Ke Arah Cara Hidup Sihat) |
14-15 |
5. |
Tanya Doktor Anda |
18 |
6. |
Misteri Dalam Sains (Mengapa Air Laut Masin?) |
26-27 |
7. | Bimbingan Remaja (Remaja dan Pertanian) |
32 |
8. |
Antarabangsa (Sierra Leone) |
34-35 |
9. |
Teknologi Baharu (Teknologi dalam Sekuntum Bunga) |
36-37 |
10. |
Tanah Airku |
38-39 |
11. |
Bimbingan Penulisan (Ahli Sukan Berwibawa) |
40 |
12. |
Tip Belajar (Mencari Sahabat Ulang Kaji) |
42 |
13. |
Sekitar Siswa |
50-51 |
14. |
Zaman Remajaku |
52-53 |
15. |
Menuju Cita-cita (Jurulatih Atlet) |
54-55 |
16. |
Pilihan Raya (Memahami Proses Pilihan Raya di Malaysia) |
60 |
Adalah jelas, sekiranya murid-murid yang mengambil mata pelajaran Pendidikan Moral membaca majalah Dewan Siswa pada setiap bulan, nescaya urusan mereka untuk menyiapkan kerja kursus dan tugasan harian ini akan dapat dijalankan dengan lancar dan bermaklumat.
Tinggalkan komen